Lojale kunder er viktig for inntektene, men vekst henter du fra nye kunder.
Noen mener 80% av inntektene kommer fra de 20% mest lojale kundene, mens andre mener at de mest lojale står for 50% av omsetningen. Dette kan nok variere fra bedrift til bedrift og mellom bransjer, men det som uansett er sikkert er at vekst kommer gjennom nye kunder (penetrasjon) 🌱
Hvis 20% av kundene dine står for halvparten av omsetningen kan du skape vekst ved å få de som kjøper sjeldent til å kjøpe oftere hos deg, og sjeldnere hos konkurrenten. Det er med andre ord lurt å fokusere på de som kjøper sjeldent eller aldri.
Finn ut hva denne gruppen har til felles og hva som er viktig for dem, og utform en kampanje som påvirker dem til å handle hos deg📈
De som allerede handler ofte hos deg vil også se reklamen og bli påminnet hvor bra du er og hvilken rolle din merkevare har i livet i deres
Hvis du selger biler, vil de mest lojale kundene dine være de som bytter bil annethvert år eller oftere. Men hva skjer om du får de som bytter bil hvert åttende år til å bytte hvert fjerde år? Lykke til 🚗🚗🪙